Trygg & säker
Vanliga frågor
Information vi behöver för att hjälpa till med din uthyrning.

Vi gör uthyrningar som är minst 1 år långa i framförallt Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Uppsala.

Hyresgäst

Varför ska jag hitta min bostad genom Be Resident?

Genom att använda dig av oss när du hyr en bostad får du ett tydligt avtal som tar till vara på både hyresvärdens och dina rättigheter som hyresgäster. Vi har en trygg hantering av din betalda deposition genom att som tredje part hålla dem på ett separat konto, du får tydliga aviseringar på den hyra som ska betalas och du har möjlighet att betala via autogiro, e-faktura eller vanlig faktura. Sedan hjälper vi till med kommunikationen mellan dig och hyresvärden samt att uthyrningen inleds med en besiktning.

Finns det fler bostäder för uthyrning som inte finns på hemsidan eller som inte lagts upp ännu?

Vi lägger upp alla bostäder på hemsidan omedelbart och därför hjälper det exempelvis inte att ringa eller maila och fråga om det finns andra objekt. Lägg gärna till dig på våra sidor på Instagram och Facebook så får du informationen direkt.

Är det nödvändigt att genomföra en besiktning innan påbörjad bostadsuthyrning?

Vi tycker att man bör göra det för att undvika en eventuell framtida konflikt angående vilka eventuella skador eller onormalt slitage som orsakats av andrahandshyresgästen och det som redan fanns där vid tillträdet. Det är en trygghet både för den som ska hyra ut och den som ska hyra.

Kostar det mig något extra för att jag hyr utav er?

Du som hyresgäst betalar varken mer eller mindre än det belopp som står i annonsen för bostaden du sökt. I det så ingår hyran som en del och sedan 9,09 % av totalbeloppet (10 % på hyran) som är den administrativa kostnaden för våra tjänster såsom annonsering, tillhandahållande av hyresavtal och besiktningsprotokoll samt genomförd bakgrundskoll, kreditupplysning, försäkring, hyresgaranti, betalningar, inkasso osv.

Hur ska jag göra om jag skulle vilja säga upp hyresavtalet?

Då kontaktar du oss på Be Resident via hyra@beresident.se och skickar din uppsägning till oss och till din hyresvärd. Det är oerhört viktigt att du meddelar även hyresvärden via mail när du vill säga upp ditt hyresavtal och kontaktuppgifter går alltid att hitta i hyresavtalet. Vi ser till att underrätta såväl dig som hyresvärden om vad som gäller när någon sagt upp avtalet och informerar er båda om vad som händer därnäst.

När ska jag betala min hyra?

Vi skickar alltid ut en hyresavi där det tydligt framgår när hyran ska betalas. Normalt ska hyran betalas den 26:e innan månadens start.

Kan ni hjälpa mig att hitta en bostad?

Skapa en profil så blir du kontaktad av oss när vi får in ett objekt som kan passa dig. Följ oss gärna på Facebook och Instagram så får du information om våra bostäder direkt.

Hur bestäms det vem som får hyra bostaden?

När du lagt in om ditt intresse så kommer du att presenteras för ägaren och vi kontaktar dig för bokning av visning. Sen är det ägaren som bestämmer vem som denne vill hyra ut till. Genom att söka bostäder via oss så känner ägaren sig tryggare med dig som hyresgäst då vi garanterar hyresbetalningarna.

Hur kan jag som hyresgäst känna mig trygg att hyra en bostad via Be Resident?

Vi en mellanhand mellan dig och hyresvärden vad gäller bland annat depositionen där vi håller den under hela hyresperioden på ett separat klientmedelskonto i ert namn. Den återbetalas efter avslutad uthyrning, såklart under förutsättning att det är flyttstädat och inte är skador utöver normalt slitage. Sen betalar vi inte ut första månadens hyra förrän 3 dagar in i uthyrningsperioden, så att du som hyresgäst har hunnit få tillgång till bostaden.