Nyheter

Ska el ingå i hyran?

13 mars 2017

Glödlampa hushållsel elförbrukning

Studien visade på att hyresgästernas elförbrukning minskade när hushållsel inte längre ingick i hyran. Vi på Be Resident får ofta frågan om elen bör ingå i hyran, så hur ska man som hyresvärd då tänka?

Hyr man ut en mindre lägenhet är risken liten att elförbrukningen skjuter i höjden ifall hushållsel ingår i hyran för hyresgästen. I en 1:a eller 2:a bor det kanske en eller två hyresgäster och även om elförbrukningen skulle gå upp har man ofta en marginal för det som man räknat med när man bestämde hyran. Ibland har man som hyresvärd inte heller möjlighet att säga upp det egna elavtalet och låta hyresgästen teckna ett eget abonnemang, men då rekommenderar vi att man sätter en gräns i hyresavtalet för hur hög elförbrukningen får vara. Vi rekommenderar helt enkelt att man som hyresvärd väljer det som blir smidigast för den egna situationen.

Ska man istället hyra ut ett hus rekommenderar vi nästan alltid att man låter hyresgästen stå för den egna elförbrukningen. Det beror dels på att det kan röra sig om höga kostnader som man annars behöver lägga på hyran, vilket gör det svårare att hitta en bra och långsiktig hyresgäst. Dessutom vet vi på Be Resident av erfarenhet att hyresgäster som hyr hus tenderar att förbruka mer hushållsel när det ingår i hyran, vilket stämmer med det beteende studien från Uppsala universitet visat på. På sikt kan det innebära att påslaget på hyran trots allt inte täcker upp för den ökade elförbrukningen och det är därför smidigare för hyresvärden att låta hyresgästen teckna egna abonnemang för driften av huset. Då undviker man även situationer med eventuella missförstånd och diskussioner kring vad som egentligen faktiskt ingår i hyran.


Behöver du som hyresvärd råd kring vad som blir smidigast för just din lägenhet eller ditt hus kan du alltid vända dig till oss på Be Resident. Vi finns på plats under kontorstider på vardagar och kan svara på frågor både via mail och över telefon. 

Ni når oss på hyra@beresident.se eller 08-543 538 00.


Vill du läsa artikeln i DN? Klicka här